onsdag 25 augusti 2010

PB på Hälsoloppet!!

Stolt och svettig efter PB på 51:37

Vilken härlig dag!! Först en bra dag på jobbet och sedan en härligt snabb löptur på Hälsoloppet! Jag hae inte anmält mig till loppet och tvekade in i det sista om jag skulle åka dit. Det verkade vara få anmälda och merparten elit. Jag var helt enkelt rädd att inte hänga med...

Men till slut bytte jag ändå om på jobbbet och tog pendeltåget till Flemingsberg. Jag hade gott om tid för efteranmälan, fick min nummerlapp och chipet och strosade runt på området. Det var ett litet lopp där de flesta verkade känna varandra. Det var kallt och jag tvekade länge om jag skulle behålla jackan på eller springa i T-shirt. Till sist lämnade jag in min rygga tillsammans med jackan i värdesaksinlämningen och bestämde mig för att hålla värmen med Friskis & Svettis uppvärmning!

18.30 gick starten för dem som skulle springa fem kilometer och fem minuter senare för oss andra. Två minuter före vår start öppnade himlen sig. Regnet formligen vräkte ner de tre första kilometrarna och jag som sprang i glasögon hade svårt att se över huvud taget. Men benen pinnade på fint i alla fall och strax framför mig hade jag en tjej i bra tempo som jag hakade på. Den första kilometern kändes ovanligt lång, men sedan sprang vi in i det som jag tror kallas Tullinge Trädgårdsstad och det var himla mysigt. En hel del familjer trotsade regnet och stod längs vägen och hejade. Kul!

Banan var fem kilometer och skulle alltså springas två varv. Mellan den fjärde och femte kilometern kom ett par segauppförsbackar, i övrigt var det flackt. När jag passerade 5 km och målgången för vissa stannade min "draghare" för att dricka och jag var plötsligt "on my own". Det hade slutat regna och benen trummade på. Min ambition var att komma under 54 minuter. 54:17 hade jag på I Form-loppet ooch det ville jag gärna slå. Och ikväll kändes det inte alls omöjligt. Men vid åtta kilometer fick jag ett grymt håll. Det liksom bara klämde åt och gjorde det nästan omöjligt att andas. Bakom mig hörde jag dragharen närma sig. Jag kämpade på och nu kom uppförsbackarna. När jag bhade passerat 9 km-skylten lätttade hållet något och backen planade ut. Långt borta skymtade jag målområdet. Jag tittade inte på klockan utan fokuserade på andningen. Några hundra meter kvar och jag la i en högre växel. Det fanns lite mer kraft kvar att klämma ut. MÅÅÅÅL!

Min klocka stod på 51:34!!! En stund senare kom resultatlistorna upp och jag var sexa (!) i kategorin "Motion Kvinnor 10 km". Tiden var 51:37. Så himla nöjd!!!

Dessutom fick jag chansen att hälsa på fantastiska Marathon-Mia vars blogg har inspirerat min löpning hela sommaren. En stund senare tog jag pendeltåget till Älvsjö och därifrån - ja just det - sprang jag hem... Det är i och för sig inte mer än fyra kilometer, men det var skönt med en liten nerjogg. Vilken dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar