fredag 26 april 2013

Försök till tröskelpass

Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått vad som är ett tröskelpass. Läser allt mer om hur bra sådana pass är och jag har funderat på var min tröskel ligger. Förmodligen är det så illa att jag aldrig springer tillräckligt snabbt för att få mjölksyra, så jag vet inte var tröskeln ligger...! :-)

Men jag googlade runt lite och hittade en liten formel enligt nedan:

Tröskel 3km; lägg på 1 min på ditt max
Tröskel 5km; lägg på 1,5 min på ditt max
Tröskel 10km; lägg på 2-3 min


Jag tog min tid från onsdagspasset då jag verkligen pressade mig och räknade ut att min tröskelfart på 5 km bör ligga kring 5.10-5.15-tempo. Så när det var dags för lunch så svidade jag om stack iväg på vanliga rundan runt Riddarfjärden. "Kontrollerat snabbt" tänkte jag och pinnade på. Såg att jag sprang lite snabbare än planerat, men det brukar ju rätta till sig när jag kommer till Västerbron.

Motvinden var lika hård som i onsdags, men jag dånade upp för bron och dånade vidare på andra sidan. Kände att det gick snabbt, men det var absolut kontrollerat. Framför allt andningen var på en mycket behagligare nivå än när jag sprang snabbt i onsdags.


Efter tröskelpass.

På Norr Mälarstrand hade jag vinden i ryggen och det gick bra att mata på. Runt Riddarholmen och sedan sladdade jag in framför kontoret på Söder Mälarstrand. Vilket bra pass! Lite snabbare än planerat - jag landade 7 km på 5,02 i snitt, men absolut ingen mjölksyra. Kom tillbaka till kontoret och förkunnade för alla att "Jag älskar att springa!". Ingen verkade bli förvånad.

Nu är det dock dags att ge sig av på födelsedagsfest! Det är vår författare Jonas Moström som fyller år och jag ser fram emot en riktigt rolig kväll! Happy Friday allesammans!


Också efter tröskelpass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar