lördag 3 augusti 2013

Tröskelpass 3 x 3000 meter

Idag var det dags att göra ett nytt försök på tröskelpass. Av de goda råden jag fick efter förra passet fastnade jag för att dela upp passet i tre delar. Jag letade därför fram min instruktionsbok till Garmin och lyckades - hör och häpna - lägga in ett pass som är 3 x 3000 meter med 400 meter vila mellan. Jag har haft min Garmin i snart tre år och har i princip bara använt start/stop-knappen. Jo, lap-knappen har jag väl koll på också. Därför extra roligt när jag nu fixat det här passet. Fixat i teorin alltså. I praktiken skulle det ju springas också....

Jag visste att det skulle bli hett idag så jag var uppe tidigt och åt frukost för att hinna ut innan det blev alltför gassigt. Men trots att jag kom iväg före 09.00 så var det ca 23° i skuggan. Jag tog en liten, liten uppjogg först och sedan knappade jag fram mitt program, tryckte på start och pinnade iväg. På displayen kunde jag då se hur antalet meter räknades ner från 3000, men jag kunde inte se hastigheten. Det var nog bra egentligen för då kunde jag koncentrera mig på löpsteget och andningen. Det var hett. Det var tungt. Efter tre km var det 400 meter gåvila. Dags för andra delen och det kändes tufft. Efter 1,5 km ville jag helst bryta och börja gråta. Jag fick kämpa mentalt för att intala mig att jag skulle vara betydligt mera nöjd om jag genomförde på en lite sämre tid än om jag inte genomförde alls.

Till slut var andra delen klar och jag fick gåvila igen. Nu var det bara en kvar, men den delen är också den som går mest uppför. Klockan pep och jag försökte sätta fart på benen igen. Det gick sådär. Riktigt trött nu och den långa, sega uppförsbacken mot Axelsberg sög i musklerna. Sista kilometern gick på vilja och när jag äntligen fick gå de sista 400 metrarna var jag tacksam. Och väldigt nyfiken på vilken fart jag hade hållit?

Väl hemma, efter lite halvhjärtad stretch, förde jag över passet och kunde konstatera följande:


Första etappen i 4.46-tempo, vilket är det tempo jag höll under 10 km på Kungsholmen Runt i våras. PB förvisso, men idag kändes det inte som om jag skulle kunna hålla det tempot så värst mycket längre. Och se det kunde jag inte heller. Redan etapp två gick betydligt långsammare, i 5.03-tempo. Och slutligen sista etappen i 5.14-tempo. Och då hade jag ändå generös vilotid mellan blocken.

Dagens pass var alltså inte så värst uppmuntrande, men det var ändå ett bra upplägg och jag ska ha det här passet att benchmarka mig mot framöver. Ambitionen är så klart att samtliga etapper ska ligga under 5-tempo. Nä, nu känns det skönt att jag rev av det här passet direkt på morgonen - så jag kan ägna den här soliga dagen till att äta glass istället! Happy lördag på er! :-)

5 kommentarer:

  1. Tufft i värmen! Bra jobbat! Jag kör oftare tvåtusingar, ibland 10min-intervaller men 3km har jag no bara gjort någon enstaka gång!

    SvaraRadera
  2. Glömde...om du bara trycker pil upp eller ner så ser du de vanliga skärmarna på Garmin även under intervallpasset, om du vill det alltså :) (jag är precis hemma igen efter 4x2km, finfina grejer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha - vilka finesser! :-) Då vet jag hur jag ska göra framöver! Kul med ditt kvällspass - låter som om den eventuella muskelbristningen är under kontroll?

      Radera
  3. Vilket himla bra upplägg, får lite smått ångest när jag tänker på hur jobbigt det kommer bli, men kopierar det ändå rakt av inför nästa veckas initervallpass! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kommer det bli jobbigt - men väl värt det efteråt! Lycka till! :-)

      Radera